خودشیرینی جدید محمود عباس برای ترامپ

بیست‌وهشتمین نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در رام‌الله برگزار شد تا درباره تصمیم آمریکا علیه قدس و چگونگی پاسخ به آن مشورت شود، البته حماس و جهاد اسلامی شرکت در این نشست را تحریم کردند. بارزترین تصمیم این نشست، مکلف شدن کمیته اجرایی ساف به تعلیق شناسایی اسرائیل بود. چنین تصمیم‌گیری به‌معنای پایان دادن به توافقنامه‌های اسلو در سال 1993 است. آن زمان، یاسر عرفات، رئیس سابق ساف و اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل توافقنامه‌ای را در مذاکرات اسلو امضا کردند که اولین پیمان صلح میان این رژیم و سازمان آزادیبخش فلسطین بود. هدف از این توافقنامه، راه‌حل تشکیل 2 کشور مستقل فلسطین و اسرائیل ادعا شده بود. طبق این گزارش، سلیم زعنون، رئیس شورای ملی فلسطین، دوشنبه شب با قرائت بیانیه پایانی نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد شورای مرکزی آنچه را که به «معامله قرن» معروف شده است، قبول ندارد، زیرا تامین‌کننده حقوق مردم نیست. وی با بیان اینکه آمریکا دیگر مسؤول پرونده مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی نیست، گفت: ما از سازمان ملل می‌خواهیم که عملیات سازش را زیر نظر داشته باشد. زعنون افزود: شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین از کشورهای عربی می‌خواهد روابط خود را با اسرائیل قطع کنند و بحث عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به جریان اندازند. در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین از نبرد علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی «به هر شکلی» حمایت می‌کند. سلیم زعنون گفت: هیچ‌یک از طرح‌های آمریکا را نخواهیم پذیرفت. این شورا طرح ترامپ را درباره قدس محکوم و رد می‌کند. در ادامه بیانیه آمده است: شورای مرکزی اعتقاد دارد دولت آمریکا یک میانجی شفاف برای «فرآیند صلح» نیست. هدف مستقیم شورای مرکزی استقلال کشور فلسطین است. شورای مرکزی دوباره درخواست خود را برای توقف همکاری‌‌های امنیتی با اسرائیل تکرار می‌کند. شورای مرکزی، کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش را برای تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل مکلف می‌کند. شورای مرکزی تهدیدهای آمریکا را مبنی بر توقف کمک مالی به «آنروا» محکوم می‌کند. در این میان، جنبش مقاومت اسلامی حماس در رابطه با تصمیمات جدید شورای مرکزی فلسطین، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: آزمایش و محک حقیقی درباره تصمیمات صادره از شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در التزام به اجرای عملی آن و ایجاد سازوکارهای لازم برای این منظور و در رأس آن سروسامان دادن به اوضاع داخلی فلسطین طبق توافق 2011 قاهره و پرداختن به نیازها و مستلزمات اساسی مرحله مهم کنونی در تاریخ فلسطین و مبارزه با دشمن صهیونیستی است.
خودشیرینی جدید عباس برای ترامپ
یک مقام نزدیک به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفت محمود عباس در دیدار با تعدادی از رهبران جنبش فتح، شخصیت محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی را زیر سوال برده است.این مقام تشکیلات به اظهارات اخیر «احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین استناد کرد که گفته بود سلمان پادشاه سعودی به طرف فلسطینی پیشنهادهای آمریکا درباره روند صلح در خاورمیانه معروف به «معامله قرن» را انتقال داده است. به گفته او، عباس دیدار اخیر خود با فتح، محمد بن‌سلمان را یک جوان تازه به دوران رسیده و ماجراجو و فاقد تجریه سیاسی خواند و به میزان تاثیرگذاری محمد بن زاید، ولیعهد امارات بر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم سازی‌های ولیعهد عربستان اشاره کرد. ظاهرا بن سلمان، رئیس تشکیلات خودگردان را برای بازگرداندن «محمد دحلان» به صحنه فلسطین تحت فشار قرار داده ولی عباس با این امر مخالفت کرده، زیرا می‌داند امارات از دحلان حمایت می‌کند. مقام مزبور در تشکیلات خودگردان همچنین گفته است سران تشکیلات رام‌الله نسبت به تحرکات اخیر محمد بن‌سلمان بویژه در زمینه معامله قرن نگران هستند. آنان بر این باورند که بن‌سلمان به منظور خودنمایی، همسو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حرکت می‌کند و این موضوع عباس و ساف را با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه خواهد کرد.
با وجود مواضع اخیر ضد آمریکایی محمود عباس بویژه در نشست شورای مرکزی ساف، به نظر نمی‌رسد او حقیقتا از سازشکاری‌های 3 دهه اخیر توبه کرده باشد. نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرده که رئیس تشکیلات خودگردان در آینده نزدیک مجازات‌های زیادی را علیه نوار غزه اعمال خواهد کرد.


به نوشته روزنامه آمریکایی، عباس به بهانه اینکه آمریکا کمک‌های مالی‌اش به «آنروا» را که در اختیار تشکیلات رام‌الله قرار می‌گیرد قطع کرده است، قصد دارد برای جلب نظر ترامپ و نتانیاهو به اعمال مجازات‌هایش علیه نوار غزه شدت بخشد، آن هم در حالی که تشکیلات برای تشدید مجازات ساکنان باریکه غزه هیچ دلیل موجه و قانونی ندارد و این موضوع تنها بحران انسانی غزه را تشدید می‌کند. اذعان تل‌‌آویو  به اسارت نظامیانش
گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس با انتشار فایلی ویدیوئی، پیامی را درباره نظامیان صهیونیست اسیر در باریکه غزه به دولت صهیونیستی ارسال کرد. در این فایل ویدیوئی اعتراف آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پخش می‌شود که برای نخستین‌بار گفته است اطلاعی از سرنوشت نظامیان اسیر صهیونیست نزد قسام ندارد. قسام خطاب به صهیونیست‌ها به زبان عبری گفت: «بالاخره، دولت شما به واقعیت اعتراف کرد. اجساد یا زندگان. تا کی می‌خواهید ساکت بمانید». گفتنی است لیبرمن دوشنبه اعلام کرده بود: «هنوز مشخص نیست که اسرائیلی‌های بازداشت‌شده در غزه زنده هستند یا مرده». این نخستین اعتراف یک مسؤول بلندپایه رژیم صهیونیستی به امکان زنده بودن نظامیان صهیونیست اسیر گروه‌های مقاومت در غزه است. آنها طی چند سال گذشته همواره مدعی بودند این افراد مرده‌اند و قسام اجساد آنها را نگهداری می‌کند.